Viikko 14 Teema: Markkinoinnin toimintaympäristö

Markkinoinnin toimintaympäristö

Tässä tekstissä käsittelen HAMK:n opiskelijan Erika Harjumäen opinnäytetyötä koskien UPM Communication Papersia. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia digitaalisen ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun asiakastyytyväisyyttä ja muodostaa niihin parannusehdotuksia. Löysin kyseisen opinnäytetyön, kun valitsin yhdeksi hakukriteeriksi HAMK missä opiskelija on suorittanut/suorittaa tutkintonsa/tutkintoaan.  Valitsin kyseisen opinnäytetyön kahdesta syystä: 1. Opiskelija opiskelee HAMK:ssa ja 2. Aihe on relevantti UPM:n toiminnalle, sillä yksi yksi yhtiön strategian kulmakivistä on sidosryhmien kanssa jatkuva vuorovaikutus. Tutkimuksen toimeksiantajana on UPM Sales Oy ja tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina asiakashaastatteluina. Tutkimuksessa digitaalinen palvelukanava koettiin helppona kanavana suorittaa päivittäisiä rutiininomaisia työtehtäviä. Henkilökohtaiseen palvelukanavaan otettiin useammin yhteyttä, kun tehtävässä oli jotain normaalista poikkeavaa ja johtopäätöksenä voidaan sanoa, että eri palvelukanavat tukevat kokonaisvaltaista asiakaskokemusta eivätkä poissulje toisiaan. Tutkimuksen avainkonsepteina toimii asiakaspalvelun konsepti sekä palvelukanavien konsepti.


Aaltodocista en päässyt tutustumaan tutkimuksiin, sillä tiedostojen avaamista varten edellytettiin käyttäjätunnuksia Aallon opiskelijakanta järjestelmään.

Pohdinta

Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa laajentaa yrityksen näkemystä siitä mitä markkinoilla tapahtuu ja mitä tulisi tehdä, jotta yrityksen tuotteet/palvelut on ajankohtaisia. Asiakastyytyväisyys kyselyitä pitäisi jokainen yritys mielestäni tehdä, sillä asianmukaista sekä säännöllisisesti saatua kritiikkiä tai palautetta ei voi korvata ja vertauskuvana haluan käyttää auton käyttämisen huollossa. B2B välisessä liiketoiminnassa on erittäin tärkeää pysyä ajantasalla asiakkaiden tarpeista sekä markkinoiden tarjoamista vaihtoehdoista, jonka avulla osataan tarjota relevantisti näihin haasteisiin. Kuvitellaan miten yrityksen sekä asiakkaan välinen vuorovaikutus ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana. Digitalisaatio itsessään on luonut täysin uudenlaisia ulottuvuuksia kaikkeen meidän tekemiseen ja esimerkiksi jos HAMK ei olisi tietoinen teknologian tarjoamista mahdollisuuksista ( Zoom, Teams, Moodle ), niin jopa tälläkin hetkellä opiskelu sekä opetus ei olisi niin tehokasta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kansantalous: PESTEL-Analyysi

Kansantalous: Julkisyhteisöt ja Verotus